مجله تصویری سلاح نیروی هوایی روسیـه چهار عدد از بهترین و آخرین مدل جنگنده‌های Su-35 Flanker را مایل‌ها دورتر از پنجمـین نسل جنگنده‌های پیشرفته F-22 آمریکا، مقایسه اف ۱۵ آمریکا با سوخو ۲۷ روسیه درون آسمان سوریـه بـه پرواز درآورده هست تا درون حمایت از دولت این کشور، امنیت را بـه سوریـه برگرداند.

هر دو هواپیمای مذکور از بهترین جنگنده‌های موجود محسوب مـی‌شوند، ولی با این وجود تفاوت‌هایی مـیان آن دو وجود دارد کـه در اینجا این تفاوت‌ها از نظر فنی بررسی مـی‌شود که تا در نـهایت مشخص شود کدام یک از این دو پرنده آهنی درون رقابت با یکدیگر پیروز خواهند شد.

مشخصت F-22 آمریکایی

حداکثر سرعت: مقایسه اف ۱۵ آمریکا با سوخو ۲۷ روسیه 1726 مایل درون ساعت

حداکثر برد: 1840 مایل

ابعاد: طول بال‌ها: 44.5 فوت؛ طول بدنـه: 62 فوت؛ ارتفاع: 16.7 فوت

حداکثر وزن درون هنگام بلند شدن از زمـین: 83500 پوند

موتور: دو موتور توربوفن F119-PW-100 با نازل رانشی دوبُعدی

جنگ‌افزارها: یک توپ 20 مـیلیمتری M61A2 با سرعت 480 دور، سلاح داخلی مجهز بـه دو موشک هوا-به‌-هوای مادون قرمز AIM-9 با سیستم جست‌وجوگر حرارت، و سلاح اصلی شامل موشک هوا-به-هوای AIM-120 با قابلیت کنترل راداری، یـا دو موشک 1000 پوندی GBU-32 JDAMs و دو موشک هوا-به-هوای AIM-120 با قابلیت کنترل راداری

مشخصات Su-35 روسی

حداکثر سرعت: 1490 مایل درون ساعت

حداکثر برد: 1940 مایل

ابعاد: طول بال‌ها: 50.2 فوت؛ طول بدنـه: 72.9 فوت؛ ارتفاع: 19.4 فوت

حداکثر وزن درون هنگام بلند شدن از زمـین: 76060 پوند

موتور: دو موتور Saturn 117S با دو نازل توربوفن TVC

جنگ‌افزارها: یک توپ 30 مـیلیمتری داخلی GSh-30 با سرعت 150 دور، 12 شاخه و ایستگاه‌های داخلی بدنـه به منظور حمل 17630 پوند مـهمات، شامل موشک‌های هوا-به‌-هوا، موشک‌های هوا-به-زمـین، راکت‌ها و بمب‌ها

قدرت مانور

روسیـه Su-35 را مبتنی بر پلتفرم Su-27 ساخته هست و از آن با عنوان «جنگنده قابلیت مانور فوق‌العاده بالا» یـاد مـی‌کند. مقایسه اف ۱۵ آمریکا با سوخو ۲۷ روسیه خلبان‌های روسی با نسل قبلی خانواده جت‌های Sukhoi آشنایی بسیـار دارند و با قابلیت‌های مانوری آنـها شاهکارهای دیدنی درون آسمان خلق کرده‌اند.

در مقابل هواپیمای F-22 آمریکایی وجود دارد کـه بین قابلیت رانشی و وزن آن تناسب ویژه برقرار شده هست و نازل پویـا درون موتورهای توربوفن آن، توانایی مانور بالا بـه جنگنده مـی‌دهد. مقایسه اف ۱۵ آمریکا با سوخو ۲۷ روسیه این نازل‌ها بـه F-22 امکان مـی‌دهند که تا بردار رانش آن بـه حداکثر برسد.

با این وجود گفته مـی‌شود قدرت مانور Su-35 نسبت بـه F-22 درون نبردهای رو درون رو بیشتر است.

جنگ الکترونیک

هر دو جنگنده روسی و آمریکایی بـه آخرین و به‌روزترین قابلیت‌های جنگ الکترونیک مجهز شده‌اند. با این وجود مـی‌بایست توجه داشت هر دو آنـها از نظر قابلیت‌های الکترونیکی و مـیزان اثربخشی درون مـیدان‌های نبرد تقریبا یکسان هستند.

قدرت شلیک

هر دو هواپیما بـه موشک‌های توانمند مجهز شده اند و مـی‌تواند درون آسمان با قدرت تمام شلیک کنند. جنگنده روسی Su-35 نیـازمند آن هست که مـهمات را درون خارج از بدنـه حمل کند و این یک نقطه‌ضعف کوچک به منظور آن محسوب مـی‌شود. ولی درون مجموع مـی‌‌توان آن را بسیـار توانمند دانست.

در حالی کـه جنگنده روسی قابلیت حمل 12 موشک را دارد، به منظور F-22 امکان حمل هشت موشک درون نظر گرفته شده است. البته جنگنده آمریکایی قابلیت‌های ویژه رادارگریز دارد و به همـین خاطر مـی‌تواند درون این زمـینـه از رقیب روسی خود جلوتر باشد.

پرواز مخفی

مقایسه درون این بخش جالب بـه نظر مـی‌رسد. درون زمـینـه رادارگریزی و پروازهای مخفی F-22 از تمام رقبای خود درون سراسر جهان یک گام جلوتر است. به منظور Su-35 محدوده‌ قابل شناسایی درون رادارها بین یک که تا 3 متر مربع درون نظر گرفته شده هست که مـی‌توان آن را معادل مـیز ناهارخوری دانست. درون مقابل محدوه‌ای کـه رادار مـی‌تواند F-22 را تشخیص دهد معادل یک تیله شیشـه‌ای محاسبه مـی‌شود.

نتیجه‌گیری

دو جنگنده F-22 و Su-35 مـهارت‌ها و توانایی‌های کاملا متفاوت دارند. هواپیمای Su-35 روسی مـی‌تواند تعداد بیشتری موشک را با خود حمل کند، با بُرد بیشتر پرواز کند، و هزینـه ساخت آن بـه نسبت کمتر است. درون مقابل F-22 آمریکایی بـه گونـه‌ای ساخته شده هست که خلبانان آن مـی‌بایست بالاترین استانداردهای جهانی را داشته باشند.




[مقایسه دو جنگنده قدرتمند روسی و آمریکایی | گانز مانیتور ... مقایسه اف ۱۵ آمریکا با سوخو ۲۷ روسیه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 19:33:00 +0000